Internationalisering av din e-handel – ta steget ut i världen, del 3

Förra gången nämnde jag olika frågor att tänka på när man planerar hur man ska hantera sortiment, kampanjer, prissättning och betalningar. Den här gången fokuserar jag på fraktsätt, fraktkostnader och tull när man jobbar på flera marknader.

Internationalization

Frakt

Snabb leverans imponerar oavsett i vilket land du är verksam. Vi beställde skjortor från Zara Online i Spanien till 3bits. Vi beställde kl 11 på måndagen, valde expressfrakt (2-3 dagar) för 99 kr. På tisdag kl 11:30 ringde det på dörren och ordern levererades. Dagen efter fick vi ett mail om att de bjöd på frakten som en goodwill-gest, förmodligen för att ordern var ganska stor.

Det är svårt att hitta en transportör som är optimal till alla marknader. Det är också ovanligt med ombud för att lämna ut paket nere i Europa, i stället brukar det vara leverans till dörr. Återigen är det nödvändigt med olika lösningar beroende på marknad.

Det är viktigt att undvika felaktiga adresser de måste säkras innan leverans. Annars kan paket komma bort, det blir stora kostnader för studsar och missnöjda kunder som följd.

Spårning är viktigt för att kunna leta och hitta paket. Annars är det omöjligt att göra något om kunden säger att han eller hon inte fått paketet.

Tänk på att transportetiketter på paket ofta är mer jobb än man tror. Det är bra att ta tag i detta tidigt.

Kostnader för frakt

Utred vad frakten kan kosta för kunden och ställ detta mot vad ni får betala för frakten.

Jag blev en gång uppringd av en speditör som sa att det var fel i transportfilen. Ingen fraktkostnad för en order med 3 bollar till Holland, frakten var mycket dyrare än hela ordern. Detta gällde expressfrakt med flyg. Orsaken var att Aftonbladet några dagar tidigare hade skrivit att det var dåligt att ta betalt för frakt.
Det kan vara rätt att ha gratis frakt, men det måste vara ett medvetet och kalkylerat val.

Från och med i sommar ändras EU-regler kring returer så att enskilda länder inte längre får lov att kräva att returfrakt ska vara kostnadsfri för kunden. Detta är mycket bra så att reglerna i EU blir enhetliga, men frågan är vilka som vågar ta bort den fria returen i de länder där kunderna nu vant sig vid den servicen.
Bestäm hur kunden ska genomföra en retur, anmäla på sajten och printa retursedel, retursedel med direkt i paketet, eller göra allt helt själv?
Hur ska en retur märkas så att den kan identifieras på lagret?
Vad gör man om kunden säger att en retur har skett, men ni har inte fått returen?

Tull och IntraStat

Tull kräver redovisning av vad som skickas. Gör en lösning som passar er volym. Allt från dokument som kan tas ut enkelt till elektronisk information direkt till tullen i mottagarlandet.

Det blir ”Tull på tull” om varorna först tas in till Sverige och sedan vidare till annat land om man gör en enkel lösning. Detta kan lösas med tullfria lager, men det är ganska komplicerat och kostsamt att lösa detta.

Det finns många områden som tillhör EU men som har undantag av något slag mot EU:s normala regler, det är viktigt att bestämma hur dessa ska hanteras.
Frankrike, Storbritannien, Cypern, Danmark, Finland, Nederländerna, Grekland, Italien, Portugal, Spanien och Tyskland har områden med undantag.

När man når viss volym till och från andra EU-länder krävs IntraStat-redovisning. När kravet kommer ska man börja redovisa redan månaden efter. Man måste därför ha lösningen klar i god tid innan kravet kommer.

Nästa del

I den sista delen i artikelserien om Internationalisering tänkte jag gå igenom lite om vad man kan tänka på med sin organisation och tidsåtgång och hur man kan lansera.