En punchout-lösning innebär att kunden startar i sitt inköpssystem och därifrån klickar sig vidare till e-handelssidan där man ska handla sina varor. Kunden lägger varor i sin varukorg precis som vanligt, men när ordern genomförs så betalar inte kunden i webbutiken, i stället skickas beställningen automatiskt tillbaka till inköpssystemet. I inköpssystemet tar kundens normala inköpsprocess vid och ordern slutförs där som vanligt.
Rätt sortiment med aktuella priser och kampanjer
Fördelen med att tillhandahålla en punchout, jämfört med att ladda upp sitt sortiment till kundens inköpssystem är många. Man slipper bland annat att uppdatera katalogen i inköpssystemet, så länge rätt varor finns i e-handeln så ser kunden det den ska se, med aktuella priser.
Med en punchout-lösning kan man via sin egen e-handel ge kunden en bättre användarupplevelse och jobba mer med personalisering både av produkter, kampanjer och priser. Det finns även möjligheten att visa mer information om produkterna än i ett inköpssystem. Tillbehör eller andra produkter som passar varandra är ofta information som man redan har på e-handelssajten som automatiskt kan visas för kunden.
Vissa system saknar en bra sökfunktion och möjligheten att filtrera och gruppera, något som en e-handelssajt kan visualisera på ett bra sätt. Leverantören har full kontroll på hur produkterna visas upp för inköparen. Det finns oändliga möjligheter med bilder, video, beskrivningar, manualer, varianter, kombinationer och vilka produkter som ska få extra synlighet jämfört med att bara ladda upp produkterna till inköpssystemet.
Standard för kommunikation mellan e-handeln och inköpssystemet
Det finns olika standarder för punchout-lösningar där de vanligaste är OCI och cXML. Standarden beskriver hur inköpssystemet och e-handeln kommunicerar med varandra.
OCI (Open Catalog Interface) är en standard som SAP har tagit fram som mest används av deras lösningar. cXML (Commerce eXtensible Markup Language) är den andra stora standarden som många av icke-SAP-systemen har implementerat.
Om man ska jämföra de olika standarderna så löser de samma problem med samma tankesätt, men den data som skickas är lite olika så man kommer att behöva implementera dem på lite olika sätt. Vissa inköpssystem har även lite olika tekniska krav på hur e-handeln är uppsatt för att de ska klara av att kommunicera med den, men det är sådant som man får diskutera med respektive inköpssystemsleverantör.
För vår kund Textilhuset har vi utvecklat en punchout-lösning som är byggd på Peppols standard - Peppol BIS Punch Out 3 för att deras kunder enkelt ska komma igång och beställa via sina inköpssystem.
Implementera en punchout-lösning
När man ska implementera en punchout-lösning till sin webbutik så ska man först ta reda på vilken eller vilka punchout-standarder som kunderna använder sig av i sina inköpssystem.
Under ett utvecklingsprojekt så implementerar man den eller de standarder som behövs för att kunna tillhandahålla en punchout. När man väl har en punchout-standard på plats så har man stöd för integration med flera inköpssystem (och kunder) som använder den standarden. Efter det är det bara att få kunderna att ansluta sig och konfigurera upp en punchout för kunden i inköpssystemet och e-handelslösningen.
Förklara fördelarna med lösningen för era kunder och be dem testa för att se hur smidigt och användarvänligt systemet är. Det är troligt att kunderna kommer att köpa mer via er e-handel och att relationen och samarbetet stärks.
Kontakta oss för att höra mer om de punchout-lösningar vi byggt tillsammans med våra kunder. Vi har till exempel gjort lösningar med cXML och Peppol främst mot inköpssystemen Visma Procedo, Ariba och Raindance.