Själva kundportalen kan se väldigt olika ut beroende på vilka behov som finns för företagets kunder och användare. Det kan vara allt från att hantera fakturor, spåra beställningar, beräkna priser, boka resurser och följa upp projekt. Med ett digitalt verktyg ges möjligheter och fördelar som blir krångligare om det i stället skulle hanteras manuellt via telefon och mail. På så sätt frigörs även resurser så att medarbetarna kan fokusera på andra arbetsuppgifter och minska onödig administration.
En kundunik och modern kundportal till ett fast pris
Vi kan nu erbjuda en modern kundportal som ägs och kontrolleras helt av dig som kund till ett tilltalande fast pris. Vi har inga licensavgifter per månad eller per användare. Anpassning av färg, form, fält och affärsinställningar ingår så att kundportalen passar er verksamhet. Vi levererar ett tryggt och pålitligt projekt – du får en fullt fungerande kundportal med många smarta funktioner.
Inför projektet gör vi en specifikation och informationsdesign tillsammans. Vi tar fram alla menyval och sidor som ska visas och tar fram källdata för dessa sidor som rapporter och strukturerad data. Resultatet blir ett komplett projektförslag som är redo att utvecklas.
När väl kundportalprojektet är genomfört är det fritt fram att göra anpassningar eller tillägg. Lösningen blir er och kan vidareutvecklas precis som ni önskar. Den resan hjälper vi gärna till med.
Läs mer om 3bits Blueprint Kundportal och hör av dig om du också vill komma igång snabbt med din kundportal för självservice.
Förenklar för alla
När vi på 3bits började bygga Ragn-Sells kundportal för flera år sedan så beskrev de att den blev affärsavgörande – ett avgörande argument för många nya kunder. Med kundportalen kan Ragn-Sells kunder logga in och göra allt från att beställa containertömningar, se aktiva och tidigare beställningar till att titta på fakturor. De kan få statistik för behållare och komma åt olika dokument. Kunderna kan även registrera en orderavvikelse direkt i portalen. Det besparar båda parter flera telefonsamtal och gör det enklare för kunderna att agera dynamiskt ute på fältet. Kunderna upplever att det sparar tid och förenklar beställning samt ökar sorteringen med hjälp av tydlig statistik.
Integrationer med andra system
Det är inte ovanligt att företag har en mängd olika system som behöver integreras för att hantera allt som kunderna vill göra i en kundportal. Med en modern kundportal kan man utnyttja befintlig affärslogik och visa rätt information för olika kunder. Detta är något som kan skilja sig mellan olika länder som företaget är verksamt i, därför är det viktigt att kunna ha olika gränssnitt.
När vi på 3bits bygger kundportaler tillsammans med våra kunder gör vi en unik lösning som är anpassad för verksamheten, vi bygger inga standardlösningar utan är vana att skräddarsy system.
Interna system
För Mölnlycke Health Care har vi bland annat byggt ett av deras system, Minerva, som hjälper deras interna användare att hantera all produktinformation från ett ställe och samma ställe. Den dynamiska och användarvänliga uppsättningen är en tidseffektiv lösning som gör det möjligt att leverera rätt information vid rätt tid. Den samlade sökbara data som Minerva ger är enklare att konsumera än den från tidigare system, vilket innebär att det går att hitta information snabbare för marknadsföring och offerter. En av de stora behållningarna med lösningen är att den interna säljorganisationen på Mölnlycke kan känna sig säkra på att informationen i systemet är aktuell och korrekt.
Kundresan förändras
En kundportal kan ha många olika skepnader och fylla en funktion för flera olika typer av användare. En värdefull del i att jobba med UX och användarvänlighet är att be kunderna om input och hjälp när kundportalen ska byggas. De sitter inne med både kunskap om hur de faktiskt vill kunna använda systemet och kan ge viktig feedback på funktioner.
Precis som när vi bygger e-handelslösningar är det viktigt att tänka på att göra en skalbar lösning så att det är enkelt att bygga vidare på den och förbättra. Kundbehovet kommer att förändras över tid och kundportalen behöver lätt kunna följa med i den utvecklingen. Försök att erbjuda era kunder något som era konkurrenter saknar, då kan det mycket väl leda till fler affärer även för er.
Kontakta oss gärna så berättar vi mer om vår erfarenhet av kundportaler och andra webblösningar.