Undersökningen bestod av 16 frågor med ja och nej-svar och genomfördes under ett par månader i vår. I år var det starkare resultat, förra året var ingen klassad som riktigt omnichannelredo, medan tre företag är det i år – Intersport i Danmark och Sverige samt SIBA i Sverige.
Nästan omnichannelredo kan Lindex och Clas Ohlson ses, följt av IKEA, Panduro och Hemtex. Bland de svenska företagen i undersökningen i modebranschen toppar Lindex glädjande listan.
Några av frågorna var:
- Är det möjligt att se butikernas lagersaldo online?
- Är det möjligt att beställa online och returnera i butik?
- Kan man få tillgång till produktinformation i butikerna med mobilen, genom att t ex scanna QR-koder?
- Om man har lagt en vara i kundvagnen på mobilen t ex, är den kvar om man går in på datorn med samma konto då?
- Kan man använda lojalitetspoäng från en bonusklubb när man handlar online?
- Finns det något incitament när man beställer online och hämtar i butik, t ex fri frakt?
Läs mer om undersökningen på Avensia.com.