Starkaste tillväxten för e-handeln sedan 2007

E-barometern för 2013 som presenterades av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research visar som väntat återigen ett starkt år för e-handeln i Sverige. Det fjärde kvartalet 2013 var ökningen 18 % jämfört med motsvarande kvartal 2012. Totalt ökade den svenska detaljhandelns försäljning över Internet hela 17 % under 2013 och omsatte 37 miljarder kronor. För ett enskilt år är det den starkaste tillväxten sedan 2007.

Men det finns fortfarande stor potential för e-handeln att ta större andelar av den totala omsättningen för detaljhandeln i Sverige. 2013 blev det 6 % och för att ta ett stort kliv framåt krävs att livsmedelsförsäljningen tar fart på Internet. Fyra procent av svenskarna handlade mat på nätet under 2013 jämfört med 27 % i Storbritannien. I vår är det tänkt att ICA ska ta klivet ut ordentligt med e-handel och det kan nog bli en välbehövlig skjuts för andra som säljer livsmedel online också.

Precis som vi har skrivit om tidigare väntas omnichannel bli allt viktigare och en nödvändighet att börja tänka på för att tillgodose kundernas behov och önskemål. Vi i Sverige är bland de mest uppkopplade konsumenterna i hela världen och vi vill själva bestämma när, var och hur vi ska handla.

Ladda ner hela e-barometern.