Textilhusets punchout för e-handel via inköpssystem

För smidigare beställning för kunderna som behöver göra sin order genom deras eget inköpssystem utvecklades Textilhusets punchout-lösning så att de därifrån kan klicka sig vidare till e-handeln där de enkelt kan beställa ur det stora sortimentet som webbshoppen erbjuder.

Textilhusets punchout för e-handel via inköpssystem

Familjeföretaget Textilhuset Swelogent är en textilgrossist med ett komplett sortiment inom textil, sömnad, sybehör, garn och handarbete. Bland deras kunder finns butiker, skolor, ateljéer, teatrar, skrädderier och studieförbund. Sedan webbutiken lanserades 2010 tillsammans med 3bits har flera lösningar utvecklats för en bättre köpupplevelse för kunderna där punchout är ett av de senaste projekten.

Lättnavigerad sajt med bra sök

Från inköpsportalen länkas kunden till Textilhuset.se där de kan få alla fördelar av att handla på en e-handelssajt som är lättnavigerad och har en bra sökfunktion. Produkterna läggs i varukorgen som vanligt, men när ordern läggs skapas ingen order i e-handelssystemet utan i stället skapas varukorgen upp i inköpssystemet där ordern kan slutföras.

Punchout har gjort det möjligt att genomföra e-handelsintegrationer som gör det bästa för alla inblandade. Beställarna kan lägga order direkt på vår skräddarsydda hemsida samtidigt som systemen integreras och orderflödet optimeras, säger Magnus Bennegård, E-handelsansvarig på Textilhuset Swelogent.

Enkelt att komma igång med nya kunder

Textilhusets punchout-lösning är byggd på en standardiserad lösning för punchout (Peppol BIS Punch Out 3) för att enkelt komma igång med nya kunder som önskar att använda sig av punchout via Textilhuset.

- I det vanligaste fallet krävs endast konfigurering för att komma igång med en ny punchout-lösning för en kund, men det finns även stöd för att lägga till mindre specialanpassningar för de kunder som kräver det, säger Peter Söderbaum, Affärsutvecklare e-handel på 3bits.

Positiv kundupplevelse under köpresan

I Textilhusets onlinehandel finns det möjlighet att visa mer information än i ett inköpssystem och jobba med personalisering både av produkter, kampanjer och priser. Tillbehör eller liknande produkter som passar varandra kan automatiskt visas för kunden. Det finns många möjligheter med bilder, video, beskrivningar, manualer, varianter, kombinationer och vilka produkter som ska få extra synlighet jämfört med att bara ladda upp i en inköpsportal. Det finns även stöd i systemet för att visa speciella avtalspriser på varor och vilka produkter som inte är köpbara beroende på kundens avtal för att enkelt synliggöra hela sortimentet.

3bits har lyckats bygga en stabil lösning som gör det enkelt att ansluta kunder samtidigt som det finns möjlighet att göra anpassningar om det krävs. Peppol punchout visar hur bra orderintegrationer kan fungera och jag tror att vi kommer att få se ett ökat intresse framöver, säger Magnus Bennegård.

Arbetet fortsätter med att få Textilhusets kunder att ansluta sig och konfigurera upp en punchout för kunden i inköpssystemet och e-handelslösningen. Genom att erbjuda en punchout-lösning är det troligt att B2B-företagen kommer att köpa mer online och att relationen och samarbetet stärks av en positiv kundupplevelse under hela köpresan.

www.textilhuset.se

Textilhuset