Lindex är en finskägd modekedja med hundratals butiker i Norden och flera andra länder. Sortimentet omfattar modekoncept inom dam-, barn- och underkläder, och nu senast LXM, en kollektion för män som endast finns att köpa på Lindex e-handel.
E-handeln har blivit en mycket central del i verksamheten. I butikerna kan kunderna känna på och prova plaggen. Sedan kan de göra en e-handelsbeställning och produkten levereras hem till dem. Butikerna och e-handeln har i realiteten blivit samma kanal.
Företaget började med e-handel 2007, men det är först de senaste två åren som utvecklingen verkligen tagit fart, och omsättningen har fördubblats.
– Med den nya logistiklösningen har ordningen, kontrollen, precisionen och kvaliteten i lagerhanteringen ökat påtagligt. Produktiviteten har ökat och ledtiderna minskat. Det skapar nöjdare kunder, fler beställningar och ökad försäljning, säger Mats Olsson, logistikdirektör på företaget.
E-handelslagret finns i Partille. Därifrån skickas varor till e-handelskunder på samtliga marknader, det vill säga alla 28 EU-länder samt Norge. Tidigare hade företaget ett enklare pappersbaserat lagerhanteringssystem som var en del av företagets e-handelslösning.
– Men e-handeln expanderade och vi växte ur både systemlösningen och lokalen. Vi behövde införa en skalbar logistiklösning. Lagerhanteringen måste bli effektivare och vi ville bli av med pappershanteringen, säger Mats Olsson.
Lindex IT-partner 3bits Consulting fick i uppdrag att ta fram det nya systemet. Det skulle baseras på Windows 8 med bärbara Windowsplattor med pekskärm som klienter. Klienterna kommunicerar med servern genom en Microsoft-teknik som heter Windows Communications Foundation (WCF). I botten finns Microsoft SQL Server som databas. Lindex välkomnade förslaget.
– Vi valde plattor med Windows 8 främst av tre skäl. Med Windowsplattor kan man välja hårdvara, det vill säga platta, från olika hårdvaruleverantörer. Vi tycker att utvecklingsramverket för att bygga appar för Windows 8 och Windowsplattor är mycket bra. Det finns också bra stöd för distribution till Windowsplattorna, antingen via Windows Store eller en teknik som kallas Side Loading, säger Stefan Winterlén, vd på 3bits Consulting.
I samband med bytet till det nya systemet byggde man också ut lagerlokalen. Det interna namnet på logistiksystemet är Lindex eWMS.
– Nu får medarbetarna all information på sina Windowsplattor, till exempel plocklistor och plockslingor. Vi slipper alla papper och utskrifter. Det sparar vi tid och pengar på, och det är också bra för miljön, säger Mats Olsson.
Lösningen har skapat bättre ordning och bättre saldokontroll på lagret. Risken för manuella fel har minskat. Produktiviteten på e-handelslagret har ökat med 30 procent.
Lindex e-handel kommer fortsätta växa under lång tid framåt.
– Vår vision är att erbjuda en modeupplevelse i världsklass, och med den här logistiklösningen kan vi känna oss trygga inför framtiden. Vi kan skala upp systemet i takt med att e-handelns omsättning ökar. Snart kommer vi också etablera e-handelslager på andra platser med samma lösning, säger Mats Olsson.
Text: Måns Widman
Lindex har en stark modemässig position och är en av norra Europas ledande modekedjor. Sortimentet omfattar flera olika koncept inom damkonfektion, dam- och herrunderkläder, barnkläder samt kosmetik. Butiker finns i Norden, Baltikum, Ryssland, Centraleuropa och Mellanöstern. Webbshopen startade 2007.
UPPGIFT
Ersätta det gamla lagerhanteringssystemet med ett nytt logistiksystem för att klara av e-handelns expansion, effektivisera lagerhanteringen och eliminera pappershanteringen.
LÖSNING
Windows 8 med bärbara Windowsplattor, Windows 8 App, Windows Communications Foundation (WCF), Microsoft SQL Server.
RESULTAT
Bättre ordning, kontroll, precision och kvalitet i lagerhanteringen. Ökad produktivitet med 30 procent. Minskade ledtider, nöjdare kunder, fler beställningar, ökad försäljning.