Experience the Experience

I september åkte jag, Mikael Gidmark, Webbarkitekt på 3bits, och Anders Björnåsen, Chefsarkitekt, till Barcelona för Sitecore Symposium 2014. Det var några dagar fyllda med intressanta sessioner och workshops med några av de främsta experterna och utövarna inom Sitecores community.

Symposium

Sitecore är en skalbar komplett CMS- och e-handelsplattform med flera användbara funktioner för att hantera dina webbplatser på ett smidigt sätt. Sitecore har mycket kraftfulla funktioner för att målgruppsstyra innehåll. Du kan hantera olika kanaler och system i samma plattform för att skapa personligt anpassade digitala upplevelser.

Sitecore ligger i framkant när det gäller personalisering av innehåll. Enstaka A/B-testningar har ersatts med mantrat att allt ska testas. Detta reflekteras i utförandet där man gissar hur bra den ändring man föreslår kommer att falla ut. Efter ett tag kan man se utfallet och bestämma sig om man ska spara ändringen, eller hitta på något annat. Detta gör man för att systemet ska lära sig och sedan även kunna föreslå ändringar åt dig – hur du ska personalisera innehållet för att nå en viss målgrupp.

Tanken är att du ska se människan, inte besökaren och på så sätt driva försäljningen på ett personligt plan. ”Know every customer. Shape every customer experience”. Sitecore tillhandahåller kraftiga verktyg för att sedan analysera och lära känna kunderna, du kan se vilka vägar som ger mest värde och var man tappar kunderna, på så sätt kan man förbättra och anpassa innehållet så att man inte tappar bort potentiella kunder.

Eventet var proffsigt utfört och hade keynotes med CEO Michael Seifert, en av grundarna av Sitecore, som lyste med självförtroende, och Dietmar Dahmen, visionär och kreativ konsult när det kommer till kundrelationer. Keynoten med Dietmar Dahmen var en riktig höjdare, han var rolig och pricksäker med sin presentation kring ”Do it now” och fick hela salen att skratta med sina anekdoter. Now-ism är där kunden är precis nu. När de sträcker sig mot ett varumärke vill de att företaget ska veta vem och var de är och förstå deras behov, och leverera vad de vill ha. Och de vill inte bli behandlade som vem som helst, de är en målgrupp bestående av en enda person. Dietmar förklarade att man måste göra något nu, inte sedan för då är det försent. Man måste anpassa sig, annars kommer man gå under. Han gav flera exempel där företag varit nöjda med situationen och på så sätt missat nästa generation och till slut gått i graven.

Vi träffade också på Kapow Software, som specialiserar sig på att migrera innehåll och data från ett system till ett annat, där de givetvis har ett API för Sitecore. Verktyget är så pass bra att man kan föra över innehåll kontinuerligt i en övergångsfas så att man slipper att ha en period då man inte får röra innehållet. De är även säkra på att det inte finns ett migreringsscenario som inte går att lösa.

Vi fick med oss mycket nyttig information från många olika håll på eventet och blev inspirerade av Dietmar Dahmen. En av hans rekommendationer för att lyckas var att man inte ska ställa sig frågan ”Varför?”, utan i stället ställa frågan ”Varför inte?”.