QR-revolutionen inom handeln

Svensk Handel och GS1 Sweden anordnade ett webbinarie om vilka affärsnyttor 2D-koder – nästa generation streckkoder skapar för dig som retailer eller återförsäljare. De visade även exempel från H&M och praktisk vägledning i hur butiken kan komma igång och få nytta av QR-koder.

Konsumenter vill få mer information om sina produkter, det finns lagkrav och ökat intresse för produktsäkerhet. Att använda 2D-koder kan skapa effektivare värdekedjor i stället för att bara ha en streckkod på en produkt. Det kan även skapas mervärde för medarbetare som lätt kan nå mer information om en produkt. QR-koder är en form av 2D-koder som bär data, något som inte är möjligt i den utsträckningen på en streckkod. Möjligheterna med 2D-koder är flera som:

  • Lagerhantering.
  • Spårbarhet.
  • Säkerhet.
  • Hållbarhet.
  • Mer engagerade konsumenter.
  • Bättre förpackningar.

H&M QR

Unik information om en produkt

Vi ser att behovet av nya affärsmodeller ökar. Om man till exempel skulle vilja ha ett serviceavtal för en dyrare jacka där man skulle kunna tänka sig att det ingår tre fria lagningar under plaggets livstid. Då kan man använda en QR-kod för att ha koll på det exakta plagget. För att kunna möjliggöra cirkulärt beteende skulle QR-koden behöva leva kvar med produkten och inte till exempel bara på prislappen som tas bort efter köpet. Hur detta rent praktiskt ska lösas är ett arbete som pågår.

Förutom olika affärsnyttor kan även lagstiftning vara drivande i arbetet. EU har skapat Green deal som är ett stort initiativ att skapa fler hållbara produkter. Flera av dem kräver QR-koder för att kunna leva upp till de nya lagarna och reglerna.

Noggrant strukturerad data

Lena Coulibaly från GS1 Sweden introducerade GS1 som är en global organisation med över två miljoner användarföretag. De är en icke vinstdrivande organisation med branschneutrala standarder för att säkerställa ett gemensamt digitalt affärsspråk i hela världen. GS1-standarder kan användas av alla företag.

Med ett GTIN – Global Trade Item Number – kan man unikt identifiera en produkt. Märkningen kan till exempel vara en QR-kod eller RFID.

En GS1 Digital Link URI är en speciell typ av en URL-länk som både identifierar produkten och en ingång till den digitala information man väljer att visa om produkten. Det blir noggrant strukturerad data, produkten kan scannas i kassan och länkar till mer digital information om produkten som produktinformation, marknadsföring och ingredienser.

Målet är att 2D-koder ska kunna användas globalt tillsammans med befintliga streckkoder i butiker inom detaljhandeln till slutet av 2027. För leverantörer och varumärkesägare är det valbart om man vill använda 2D-koden eller om man vill fortsätta med den traditionella streckkoden.

H&Ms resa från streckkoder till QR-koder

Ingela Lennartsson, Omni Product Project Lead på H&M Group, berättade om deras resa från streckkoder till QR-koder. Hos H&M fanns både förutsättningar och behov av en förändring. Tidigare hade de introducerat RFID och såg en stor potential i det för bland annat realtidsstatus på lagersaldon och på så sätt ge kunderna en bättre upplevelse när de kan fylla på storlekar som saknas. De upplevde kvalitetsproblem med den gamla endimensionella streckkoden. De hade även ett behov av mer information kring en produkt vid scanning.

Med SGTIN som är GTIN och ett serienummer för spårbarhet på individnivå kan lagersaldon visas i realtid för påfyllning och köpbeslut framåt. Det går även att se ursprungsland för import och införtullning. H&M har även lagt till H&M-unik information som försäljningssäsong och vilket ordernummer produkten är köpt från. Med 2D-koder kan du både jobba väldigt modernt och även lägga med stödjande information för att kunna jobba med äldre legacysystem.

HM QR-kod

Utmaningar och lärdomar från H&M:

  • Säkerställ kompetens och förståelse. Utse ansvariga inom berörda områden som aktivt stöttar under utrullningen med support. Det är otroligt viktigt med tvärfunktionell kunskap –affärs- och IT-delar är lika viktiga.
  • Involvera alla berörda tidigt i skedet och peka på fördelarna ur deras olika perspektiv samt ge dem en större bild. Beskriv vad som är den stora fördelen för hela företaget.
  • Börja smått och i god tid innan, helst minst 6-12 månader.
  • Testa ordentligt genom hela flödet innan utrullning sker i stor skala.
  • Säkerställ tryckkvalitet/upplösning på streckkod och kapacitet hos printleverantörer. H&M ägnade lång tid för att få till 2D-koden på en rund nagellacksflaska innan de var nöjda med resultatet.
  • Ha en plan B om allt inte går som det ska. Att kunna skriva in en kod manuellt eller om något behöver skalas tillbaka.
  • Ta gärna hjälp av GS1 på den här resan.

Att använda 2D-koder har hjälpt H&M mycket i deras interna arbeta, nästa steg är nu att använda QR-koder för sådant som riktar sig till kunder. I H&M-appen kan man redan nu scanna koden för att få mer information om produkten, se lagersaldo eller beställa online. QR-koden är bryggan från en fysisk produkt till en digital upplevelse som ska förbättra köpresan.​

Läs gärna kundcaset om Unidents app som vi på 3bits utvecklat för enkel lagerpåfyllning och inventering med QR-koder för Unidents tandläkarkliniker.

Sofia Winterlén

Sofia Winterlén Marknadsansvarig