Nya regler om prisinformation - ett moderniserat konsumentskydd

Den 1 maj 2022 trädde den nya konsumentköplagen i kraft och den 1 september 2022 ett moderniserat konsumentskydd. Under ett webbinarie fokuserade Advokatfirman Delphi på de nya reglerna om prisinformation där Agnes Hammarstrand och Anna Ersson guidade oss genom förändringarna.

Nya regler om prisinformation

Det moderniserade konsumentskyddet är ett regelpaket med några olika punkter:

  • Informationskrav för konsumentrecensioner.
  • Informationskrav för marknadsplatser online.
  • Ändrade informationskrav vid distansavtal.
  • Nya sanktionsavgifter.
  • Informationskrav vid prissänkningar.

Dagens regler om prisinformation samt kampanjer och rea

Cirkapris och rekommenderat pris ska redan i dag faktiskt ha rekommenderats i tidigare säljled och ha tillämpats i viss utsträckning på marknaden. Priserna ska inte kunna ha hittats på och aldrig använts.

Redan i dag får man inte höja priset på en vara precis innan en rea och sedan ha en kampanj, rea eller priskampanjer får inte vara vilseledande.

Rea och kampanjer får bara användas om produkterna ingår i det ordinarie sortimentet och gäller under en begränsad tid. Priserna ska också vara väsentligt lägre än företagets ordinarie.

Ett undantag är kundkvällar och liknande.

Nytt krav på information om tidigare pris

Det nya moderniserade konsumentskyddet som införs 1 september 2022 grundar sig i EU-direktiv som implementeras i nationell lagstiftning – införs i prisinformationslagen och ska skydda konsumenter mot vilseledande prissänkningar.

Vid prissänkning ska tidigare lägsta pris anges. Det är då det lägsta priset under 30 dagar före prissänkningen. Regeln gäller för alla distributionskanaler – både fysisk butik och online. Det gäller både varor och tjänster.

För varor som har funnits på marknaden i mindre än 30 dagar ska man ange det lägsta pris sedan varan började säljas.

Tillkännagivande av prissänkning

Det finns olika sätt att tillkännage en prissänkning:

  • Nya röda priser – att det görs ett intryck att priset är lägre.
  • Procentsatser eller belopp kopplat till priset, t ex 20 % rabatt eller 50 kr rabatt.
  • Överstruket pris har ersatts med ett nytt pris.
  • Begrepp som reapris, specialerbjudande, Black Friday-erbjudande.

Det räknas inte som att tillkännage en prissänkning vid vanliga prisjusteringar eller dynamisk prissättning. Generella påståenden som Låga priser, Bästa pris, Prisgaranti, Alltid bra erbjudanden räknas inte heller som rea. Prisjämförelser omfattas inte och inte 2 för 1-erbjudanden eller liknande paketerbjudanden.

Det finns även några undantagsfall:

  • Varor som kan försämras eller med kort sista datum som färska livsmedel och växter.
  • Gradvisa prissänkningar utan avbrott. T ex säsongsreor med 30 %, 50 %, 70 %. Då behöver man inte jämföra med 50 % utan kan jämföra med det lägsta priset innan prissänkningen förutsatt att det inte varit något avbrott i rean utan att priset successivt har fortsatt att sänkas.
  • Rabatter under längre sammanhängande perioder inom ramen för en kundklubb samt poängsystem.
  • Undantag för personliga prissänkningar som inte i praktiken riktar sig till alla konsumenter t ex kopplade till konsumentens tidigare köp, enskilda tillfällen som vid födelsedagar.

Exempel på tidigare lägsta pris

Om priset varierar över tid - ingen rea eller angivande av prissänkning eller kampanj. Då finns det inget krav att ange någon typ av tidigare pris, ordinarie pris eller rek. pris.

Huvudregel vid reaprissänkningar - företaget sänker priset på utvalda varor. De senaste 30 dagarna innan prissänkningen har priset varierat något och nyligen ökade efterfrågan, varpå man höjde priset med några procent innan prissänkningen. Man får då inte jämföra med det högre priset, utan referenspriset är det lägsta priset under de senaste 30 dagarna innan prissänkningen.

Succesiv sänkning – om det är samma reakampanj, utan avbrott med ett högre pris. Då kan man ange det lägsta pris som tillämpats under de senaste 30 dagarna före första sänkningen förutsatt att det är en sammanhängande rea utan en prishöjning. Är det till exempel 1 dags avbrott i kampanjen måste man jämföra med det tidigare reapriset om man gör en ny prissänkning efter avbrottet i kampanjen.

Ange tidigare pris och procentrea

Tidigare pris ska vara 30-dagarspriset – inte ordinarie eller rekommenderat ca pris eller liknande. Det finns inget krav att ha med ordinarie eller rek. pris någonstans. Väljer man att ändå ha det som ett tredje pris får man vara noga med hur det anges så att det inte blir vilseledande om vad som är det lägsta priset under den senaste 30 dagarsperioden.

När procentrea ska anges så är det på det relevanta priset procenten ska räknas på, det lägsta priset som använts under de senaste 30 dagarna, inte det ordinarie priset eller det rekommenderade priset.

Gör en juridisk granskning av er sajt och kundresa och sätt rutiner, riktlinjer och ansvarsdelning. Fundera även på hur ni ska jobba med reor mot konsumenter. Läs gärna mer och följ Delphis Tech Blog.

Sofia Winterlén Marknadsansvarig