Det var en stark inledning på eventet med finansministern Elisabeth Svantesson som pratade om vad regeringen nu gör för att göra Sverige tryggare och rikare. Mycket bra att det verkligen låter som att näringslivet och allas välstånd är en viktig pusselbit i strategin framåt. Efter följde ett samtal kring handelns roll och Handelslandet Sveriges betydelse för svensk ekonomi och samhällsutveckling.
Så vill Houdini förändra världen
En annan höjdpunkt var Houdinis VD Eva Karlsson som pratade om deras mission kring hållbarhet och grundsynsättet att i princip allt vi gör tenderar till att vara ohållbart. Konsumtionen behöver ner men man behöver också skapa mer långlivade produkter som bättre passar in i jordens ekosystem. Otroligt häftigt att de lyckats göra en kollektion av plagg som är så rena och så naturliga att man kan lägga dessa i komposten och få jord av dem. Denna jord kan sedan användas precis som vanlig kompostjord för att odla växter och grönsaker. De kallar projektet Houdini Menu.
Även om de redan har bidragit till en mer hållbar utveckling så lyfter Eva resan framåt och de outnyttjade möjligheterna och det stora värdet i att designa attraktiva och regenerativa livsstilslösningar. Inspirerande!
På tröskeln till nästa tekniksprång – hur AI förändrar handeln i dag och framöver
Ludvig Strand, Axel Johnson-koncernens framtidsanalytiker för framväxande teknologier och AI, hade ett pass där han pratade och demade AI från olika perspektiv. Det var riktigt bra och intressant. Tveklöst är vi i början av en helt ny era där väldigt mycket kring hur vi utför saker kommer att förändras. Denna förmåga kommer bara bli bättre och bättre. Utmaningen ligger i att hitta användningsområden, pragmatisk användning och använda bra data. Men vi kommer att kunna se nya affärsmöjligheter, driva tillväxt och uppnå mål i handeln och andra branscher.
Att leda i en föränderlig värld
Lars-Johan Jarnheimer som är Styrelseordförande för INGKA avslutade Nordic Retail Summit med en otroligt underhållande och inspirerande föreläsning om att leda i en föränderlig värld. En föreläsning full av klokskap, anekdoter och bra saker att ta med sig i arbetet. Huvudbudskapet var helt klart att man måste vara besatt av kunden och att skapa enkelhet för kunden men också inom den egna organisationen. Det är lätt att krångla till saker för mycket och det är sällan lösningen.