E-handelsdag – Magentodagen 2016

Den 28 januari var det dags för en e-handelsdag i Göteborg, Webbhuset anordnade Magentodagen 2016 på Posthotellet. En intressant dag med inspirerande talare från olika områden.

Magento

Digital marknadsföring

Robbin Pettersson på Teveo pratade om konkreta tips och effekter gällande digital marknadsföring. I dag är det möjligt att skapa en skräddarsydd video med besökta produkter. Till exempel om en e-handlare säljer glasögon. Priset på adwords är relativt högt för glasögon i dag. Kunden kommer in i webbshoppen och kollar på ett par glasögon, men genomför inte köpet just då. Ett vanligt förfarande i dag är annonser börjar dyka upp lite varstans för kunden efter besöket på sajten. Om kunden inte använder sig av ad blocks. Senare på kvällen tittar kunden på YouTube, kanske ett kattklipp som så många andra. I stället för att visa en reklamfilm på ICA-Stig så dyker det upp en reklamfilm med glasögonen som kunden tittat på. Videon använder ett ramverk och data som sparades i cookien som kunden fick tidigare i glasögonbutiken. I stället för de vanliga annonserna har nu kunden kanske sett en skräddarsydd reklamfilm.

Konverteringsfokuserad design

Kim Dahlroth på Conversionista pratade mycket om vikten av sökfunktionen för e-handlare. Genom att förtydliga eller flytta sökrutan på en sajt kan man enkelt öka konverteringen. En otydlig sökruta kan göra det svårare för kunderna att hitta det som de vill ha. Kims tester visar att bara genom att flytta sökrutan till mitten av sidan och göra den tydlig kan konverteringen ökas. Ett bra exempel som han lyfter fram är Adlibris.

Adlibris

Kim pratade även om att det är viktigt att göra A/B-tester. Läs gärna en tidigare artikel där min kollega har varit inne på ämnet att grunda beslut på data och inte magkänsla.

Han avslutade med att uppmana e-handlare till att göra bra och relevanta tester om man har tillräckligt mycket data.

Trender och nyheter inom e-handel

Patrik Müller på DIBS som även var moderator för dagen hade ett föredrag om nyheter och trender inom e-handeln. DIBS ser att antalet elektroniska transaktioner skjuter i höjden, och spår att e-handeln bara kommer att öka. Betallösningar som Swish, MasterPass och ApplePay kommer på olika sätt att göra det enklare för kunderna att handla mobilt. MasterPass har börjat sitt intåg på den svenska marknaden och det går redan i dag att använda ApplePay i Sverige med kort utfärdade i USA eller UK. Swish för e-handel rullas nu ut för pilotkunderna i Sverige och når nästan 4 miljoner användare i Sverige.

Patrik avslutar med att det i grunden handlar om att förstå och omfamna förändringen. Världen kommer att fortsätta att förändras, med eller utan dig och jag kan inte annat än att hålla med.

Optimera kassan

Anton Ijäs, UX-designer på Klarna talade om vikten med en bra och genomtänkt check-out. Han såg en utmaning i dag där många e-handlare bygger en kassa som rör till det i onödan för kunden. Det är viktigt att försöka hålla det så rent som möjligt och minimera störningsmomenten för kunden. Bygg check-outen för majoriteten av era kunder, till exempel:

  • Om 80 % av kunderna vill ha sin order levererad som postpaket så gör detta förkryssat som leveransalternativ från början.
  • Brukar majoriteten av kunderna betala sin order med kort i stället för faktura? Gör det standard och låt de övriga kunderna välja en alternativ betalningsmetod som passar just dem.
  • Merförsäljning – kanske kan det läggas på sidan innan check-outen? Alternativt efter att ordern är lagd.

Nu lanseras även Klarna direkt som ger kunden möjlighet att betala direkt med Mobilt BankID i Klarnas kassa, ytterligare en tjänst för att göra betalningar så snabba och smidiga som möjligt för kunderna.

Historien om NA-KD

Entreprenören Jarno Vanahaptio, grundare av NA-KD, Nelly.com och Zoozoo, pratade om vikten att förstå den nya generationen. Enligt Jarno så har ungdomar ungefär ett uppmärksamhetsspann på 8-10 sekunder. De kommunicerar inte via text utan jobbar med rörlig media, exempelvis Snapchat. De skrollar inte, utan de swipar i stället. De köper på rekommendation och autenticitet, det ska vara äkta. Och de handlar kläder i Korea som om det vore en självklarhet. 

Jarno fortsatte med att pratade om vikten med att konkurrera på den globala marknaden, i Sverige har vi cirka 9,8 miljoner invånare och i Norden cirka 27 miljoner. Den nordiska marknaden är relativt liten, jämfört med exempelvis norra Europa.

Som e-handlare i dag är det tufft att konkurrera med pris. Oftast finns det tyvärr någon annan global aktör som gör det billigare och bättre. Har du däremot en väldigt nischad produkt, så är det betydligt enklare att agera på din hemmamarknad. För att i dag kunna konkurrera med Amazon, Ebay med flera måste vi enligt Jarno jobba mer med Marketplaces, som han tror är ett vinnande koncept för e-handlare framöver.

Mobil handel

I DIBS åriga rapport Svensk e-handel 2015 kunde vi läsa om att andelen som handlat i en mobil enhet ökat från 16 till 42 procent på tre år, den mobila e-handeln går spikrakt uppåt. I e-barometern för Q3 2015 uppgavs 2 av 3 använda en mobil enhet för någon del av köpprocessen. Att stå i en butik och kolla upp en vara på nätet är inte ovanligt, kanske blir det till och med så att man beställer den i mobilen direkt där och då. Att ha en webbshop som inte är anpassad för mobiler är inget alternativ. Det finns inget som talar för att den siffran inte kommer att vara ännu högre i nästa års rapport.