Intrycket är att myndigheterna har skärpt tillsynen väsentligt. EU har nu också kommit med guidelines om hur reglerna kan tillämpas. Dessa guidelines är dock bara vägledande. Hör gärna av er om ni vill ta del av dessa guidelines.
Regler i stort
- Du kan inte informera en kund för mycket.
- Information som gäller regler och förutsättningar för köpet måste ske innan köp.
- Information om villkor för köpet får inte gömmas undan (t ex i en PDF med köpvillkor).
- Om du missar att informera får kunden rätt.
- Informationen på sajten ses som bindande avtal.
- Ångerblankett ska finnas på sajten, även om den även följer med paketet.
- Kring värdeminskning vid retur har man nu blivit mer konkret. Kunden har rätt att ångra köp, men e-handlaren kan göra avdrag för värdeminskning i vissa fall.
Sanktionerna är betydligt strängare om man som handlare inte följer lagen, upp till 5 % av ett företags årliga omsättning, eller 100 MEUR.
En ny personuppgiftslag är på gång för EU som ersätter PUL idag. Den ska vara klar 2017. Tiden till dess behövs för att hinna göra åtgärder.
En handlare måste informera om incidenter t ex intrång eller borttappad kunddata utan dröjsmål. Både till myndighet och till kunderna. En handlare måste också säkerställa att kunddata inte sparas i onödan. De får bara behållas så länge som det behövs för den ekonomiska transaktionen. Sedan kan de behållas för arkiv men inte i en operativ databas. Vill man spara kunddata så är en kundklubb ett bra och juridiskt hållbart alternativ om reglerna för klubben utformas rätt.
Konsumentkrediter
Konsumentverket tar hårda tag mot kreditgivning. Det gäller företag som inte gör en tillräcklig kreditbedömning och företag som inte har som huvudsakliga verksamhet att ge kredit. Sanktionen blir förbud (utan tidsgräns) och höga böter. Om ett företag själva vill erbjuda kredit i egen regi finns nya hårda regler för hur kreditprövning ska göras.
Vad e-handlare behöver se över
Med tanke på de nya reglerna kan det vara bra som e-handlare att uppdatera köp- eller medlemsvillkoren och att se till att uppdatera informationen på webbsajten. Vissa justeringar kan behöva göras i beställningsprocessen, se över om ni berörs. Det kan även vara aktuellt att se över rutinerna och utbilda kundtjänstpersonalen gällande returer och återbetalning.