Ställ dig först frågan: varför skulle mina kunder vilja logga in på min sajt?
Ställ dig sedan frågan: varför vill jag att kunden ska logga in på min sajt?
För dig som är e-handlare är en inloggad kund mer värd än en som inte är inloggad – förutsatt att sajten utnyttjar inloggningen. Du har identifierat kunden, det finns en relation och sannolikt finns det en hel del data om kunden. Kan inloggningen ge din sajt möjligheter att bli effektivare och sälja mer? Vad erbjuder du kunden i utbyte?
Utcheckning och självservice
Att logga in för snabbare utcheckning och för självservice är i dag standard. Se till att inloggningen är enkel, att kunden kan logga in även i varukorgen och att glömt lösen-funktionen fungerar klockrent. För att underlätta låter du kunden fortsätta vara inloggad till nästa besök. För självservice är sajtens uppgift att se till att du snabbt besvarar kundens fråga och avlastar kundservice. Identifiera först Frequently Asked Questions / ärendedrivare och använd svaret till att hjälpa kunden genom både funktionalitet och en bra FAQ-lista. Se till att funktionerna och listan speglar den prioritet som frågorna har hos kunden. Säkerställ att kunden löser hela ärendet på sajten.
Koppla bonussystemet till prissättningen
Att koppla bonussystemet direkt till prissättningen på sajten driver inloggning. Ett bra exempel är den engelska sportsajten Wiggle som direkt i produktgalleriet visar priset för min bonusnivå för utvalda produkter. Vet jag som kund att jag får bättre priser om jag loggar in så loggar jag också in direkt. Det förutsätter förstås att priserna är konkurrenskraftiga och att det är rimligt att komma upp i bonusnivå.
Mina sidor som nav för personalisering
De flesta sajter har självservice i fokus på mina sidor – ett nödvändigt måste som kunden enbart använder när hon är tvungen. Ta vara på möjligheten att ge kunden ett större mervärde. Bygg sidorna kring en tydlig navigering så det är enkelt att hitta. Gör startsidan och navigeringen flexibel så att det är enkelt att lägga till nya funktioner efterhand.
Hos Wiggle kan en inloggad kund recensera redan köpta produkter där varje recension är en lott i ett lotteri. Värva en ny kund som köper en cykel så får du en mycket generös rabattcheck. Företaget betalar både för den nya kundrelationen / rekommendationen och skapar ännu större lojalitet hos den befintliga kunden. Är du nöjd med ditt cykelköp så köper du sannolikt mer. Allt sker via Mina sidor.
Vad möter kunden på Mina sidor på din sajt? Tänk på att innehållet ska vara relevant för den individuella kunden. Hos Telia ser jag först en sammanställning av allt som jag inte har köpt av Telia. Wiggle visar först hur jag avanmäler mig till nyhetsbrevet. Har jag inte anmält mig till nyhetsbrevet kan det vara helt rätt att den funktionen är i fokus. Har jag redan anmält mig är det helt fel att avanmälan är i fokus.
Sälj in inloggningen
Du kan registrera dig och logga in på i stort sett alla sajter. Få sajter är bra på att sälja in inloggningen. Jag slutar där jag börjar: Varför ska kunden logga in på din sajt? Tala om det för den. Vet kunden vad hon tjänar på att logga in så får du fler inloggade kunder och ännu bättre möjligheter att bearbeta kunderna i framtiden.