Google Search Console – Öka synligheten och förbättra sökresultaten

Som sajtägare är det avgörande att din webbplats syns i sökresultaten för att attrahera potentiella kunder och driva försäljning. Det finns mängder av verktyg som kan hjälpa till med analys och förbättringar i dag, en del dyrare och mer avancerade än andra. En kraftfull verktygslåda som finns tillgänglig gratis är Google Search Console.

Detta är den tredje delen i vår artikelserie där vi tittar på Googles gratisprodukter och presenterar de verktyg du bör ha i verktygslådan. I denna artikel kommer vi att titta på vad Google Search Console är för något.

Vad Google Search Console är och vad det inte är

Google Search Console är ett verktyg som tillhandahålls av Google för att hjälpa webbplatsägare att övervaka och optimera sin synlighet i sökresultaten. Genom att integrera din e-handelssajt med Search Console kan du få insikter om hur din webbplats presterar i Google-sökningar och identifiera möjligheter till förbättringar.

För det första kan du få information om hur Google indexerar din webbplats, vilket hjälper dig att säkerställa att dina produkter och sidor syns i sökresultaten. Du kan också identifiera eventuella tekniska problem som kan påverka din synlighet, till exempel sidor som inte är indexerade eller felaktiga omdirigeringar.

För det andra ger Google Search Console dig möjlighet att övervaka och förbättra ditt webbplatsinnehåll. Du kan se vilka söktermer som visas i sökresultaten, vilket hjälper dig att anpassa ditt innehåll efter användarnas efterfrågan. Du kan även upptäcka vilka sidor som har hög klickfrekvens och vilka som behöver förbättras för att dra mer trafik.

Search Console är däremot inte ett verktyg där du rättar de fel du upptäcker, det gör du i dina egna adminsystem. Men när felen är åtgärdade kan du enkelt begära att Google indexerar om de tidigare felaktiga sidorna. På så sätt är du snabbt tillbaka på rätt spår.

Google Search Console

Så kopplar du Search Console till din webbplats

För att koppla din sajt till Google Search Console behöver du först ha loggat in på eller skapat ett nytt Google-konto. Därefter behöver man verifiera ägarskapet av din webbplats. Det gör du genom att Lägga till egendomGoogle Search Console. För att verifiera ägarskapet väljer du den metod som passar bäst och är enklast för dig. Man kan verifera sin sajt genom att lägga till en HTML-fil till sin sajt eller genom en så kallad Metatag. Vanligast och kanske enklast är att man verifierar sitt ägarskap genom sitt konto för Google Tag Manager.

Vad man använder Search Console till

Väl inloggad och kopplad till din sajt erbjuder Search Console en rad användbara funktioner för att optimera din sajt. Några exempel är:

  • Prestandarapporter – Du kan se hur många gånger din webbplats har visats i sökresultaten, hur många klick du har fått och vilken genomsnittlig position du har haft i Googles sökresultat för olika söktermer.
  • Indexeringsstatus – Du kan övervaka hur Google indexerar dina webbsidor och få aviseringar om eventuella problem som kan förhindra att dina sidor visas i sökresultaten. Du kan också begära omindexering av specifika sidor för att snabbt uppdatera deras innehåll i sökmotorn.
  • Länkdata – Search Console ger dig information om vilka externa webbplatser som länkar till din e-handelssajt. Du kan se vilka sidor som har flest inkommande länkar.
  • Mobilanpassning – Google Search Console ger dig insikter om hur din webbplats presterar på mobila enheter och om den är mobilanpassad.

Nya verktyg brukar tillkomma då och då.

Google Search Console

Sammanfattning

Google Search Console är ett ovärderligt verktyg för e-handelschefer som vill öka synligheten och förbättra resultatet för sina e-handelssajter. Genom att integrera din webbplats med Search Console och utnyttja dess funktioner och data kan du optimera din sajt för bättre synlighet i sökresultaten, förstå användarnas beteende och identifiera möjligheter till förbättring. Ta kontroll över din e-handelssajt och låt Google Search Console hjälpa dig att maximera din onlinenärvaro och öka din försäljning.

Kontakta oss

Kontakta oss för mer information om Googles infrastruktur med fokus på e-handel.

*

Google Analytics är död, länge leve Google Analytics

Installera nya GA4 parallellt med den version som ni använder idag så snart som möjligt. Syftet med parallella installationer är att så tidigt som möjligt börja samla in nytt data innan nedstängningen i juli 2023.

Läs mer

Google Merchant

Arbetar du med e-handel och ansvarar för annonsering av produkter vet du redan vad Google Merchant är. Om du inte gör det kan det vara bra att veta lite mer om vad Googles gratistjänst för marknadsförare är, hur det fungerar – och varför ni bör använda det om ni vill visa era produkter i annonser från Google Ads och alldeles gratis under fliken Shopping bland Googles sökresultat.

Läs mer