Google har genom åren byggt upp en hel infrastruktur av gratisverktyg som är helt oumbärliga och i en del fall obligatoriska för e-handlare – bland andra Search Console, Analytics, Google Ads och så då Google Merchant. I det senare fallet är det mer eller mindre ett obligatoriskt verktyg – åtminstone om du hanterar Shopping-annonser eller remarketing/retargeting i Google Ads, eller bara vill synas med dina produkter under fliken Shopping i Google-sökningar. Merchant är verktyget där du har samlat och kan hantera hur dina produkter visas i annonser och därför blir det klistret mellan din produktkatalog och Googles annonser.
Den här artikeln ingår i en serie om Googles infrastruktur för webbplatser med fokus på e-handel. Ta gärna en titt på den första artikeln om Google Analytics Sunset.
Som de flesta andra verktyg i Googles katalog behöver man skapa ett konto, och det gör man lämpligen under sitt företagskonto för Google. När det är klart behöver man koppla ihop det nyskapade Merchant-kontot med sitt Google Ads-konto – på så vis talar du om för Google var dina produkter kommer att hittas och hur de ska presenteras.
Nästa steg är att ladda upp alla dina produkter, och gärna varianter, till ditt nyskapade Merchant-konto och här finns det flera sätt att göra detta på.
- API-koppling direkt från ditt system.
- Låta e-handelssystemet skapa upp en fil med jämna mellanrum (XML produktfeed).
- Skapa ett kalkylark (exempelvis på Google Documents).
Eftersom Google visar lagerstatus och aktuellt pris på dina produkter är det såklart viktigt att vilket system du än väljer alltid ha uppdaterat och fräscht data.
Den stabilaste lösningen och den vi rekommenderar är att bygga en API-koppling från ditt e-handelssystem direkt mot Google Merchant. På så vis kan man trigga uppdatering av produkter i samma ögonblick som de förändras i ditt system. Vill du veta mer om hur det fungerar är det bara att kontakta oss.
När dina produkter finns på plats i Google Merchant får du en fantastisk överblick över dina produkter och kan direkt få information om produkter som saknar viktiga data som GTIN, SKU och bra bilder. Du kan också enkelt se om dina produkter lever upp till Googles policys och få information om varför vissa produkter exempelvis inte går att annonsera.
Viktigt nu är att du, eller låter oss, konfigurerar upp ditt Merchant-konto korrekt. Att verifiera och göra anspråk på butikens webbplatsadress är ett synnerligen viktigt steg liksom att tillåta att dina produkter får visas i gratisannonser under fliken Shopping i Googles sökresultat. Detta är ju gratis marknadsföring och ett steg som är tråkigt att missa.
Google Merchant har, som alla andra tjänster från Google, en rad policys och riktlinjer som är viktiga att följa. Gör man inte det riskerar man att få kontot inaktiverat. Något som händer då och då, ofta aktiveras kontot då man har rättat till sina fel men under tiden stängs alla shoppingannonser av – något som kan vara en katastrof om man har bra försäljning genom annonser från Google Ads.
När du skapar en shoppingannons i Google Ads så kommer du bara kunna marknadsföra produkter som finns i lager och som inte överträder policys. Behöver du hjälp att navigera bland Googles tjänster så kontakta oss för mer information. Vi har även möjlighet att erbjuda utbildning i Googles infrastruktur med fokus på e-handel.