Google Analytics är död, länge leve Google Analytics

2005 lanserades Google Analytics som en gratistjänst och få webbtjänster har fått sådant genomslag. Man kan nog med säkerhet påstå att de allra flesta svenska sajter som vill mäta sin trafik ser till att installera Google Analytics från dag ett, det gör det sannolikt till världens mest använda analysverktyg för att analysera webbdata.

GA4

Ett av världens mesta använda analysverktyg

Under första halvåret av 2022 räknar siten Builtwith att nära hälften av världens 1 miljon största sajter använder analysverktyget. Analytics ger ”out-of-the-box” extremt många datapunkter och är helt fritt att använda, det tar dessutom ingen eller väldigt lite prestanda från servern. Sammantaget har allt detta och mycket mer bidragit till dess enorma popularitet. Men nu är det slut, Google Analytics 3 går i graven åtminstone så som vi känner det.

Google Analytics Sunset 2023

Google har beslutat att stänga ner den version av Analytics som används i dag - Universal Analytics, eller UA version 3. Detta kommer att ske redan juli 2023, då slutar applikationen helt att samla in data från webbtrafik och blir då enbart av historiskt intresse. Vad värre är – den nya versionen som går under namnet Google Analytics 4 (GA4) är inte bakåtkompatibel, trafikdata som samlats in genom åren går inte att importera över till nya Analytics.

Därför tycker vi att det är av största vikt att snabbt se till att installera nya GA4 parallellt med den version som ni använder idag. Syftet med parallella installationer är att så tidigt som möjligt börja samla in nytt data. Att ha parallella system är fullt möjligt och rekommenderas till och med av Google. På så vis samlar ni in data i nya systemet samtidigt som ni behåller ert nuvarande så länge som möjligt.

Olika teknikbaser

Mycket av presentationen av det insamlade data ser lika ut i de båda systemen, men mycket har också ändrats, så det kan vara bra att börja bekanta sig med GA4 tidigt. Gamla Analytics (UA) datainsamlingsmodell är helt baserat på Träffar (Hits), exempelvis när en sida laddas in (PageView) eller när någon lägger något i en varukorg (Event) och ett stort problem har varit avsaknaden av att enkelt mäta offlinetrafik eller trafik från separata appar. Att mäta offlinetrafik har varit efterfrågat av omnikanalföretag som exempelvis vill spåra en hel kundresa, eller vill jämföra data insamlat i en app med data insamlat från webben sida vid sida.

I stället för att mäta Träffar samlar GA4 allt data från Events (Händelser) som skickas från exempelvis sajten, till och med en sidvisning är ett Event.

Installation av GA4

För att komma igång med datainsamling behöver du, eller genom att ta hjälp av 3bits, genomföra vissa steg och sedan verifiera att data samlas in.

Det första man behöver göra är att skapa en GA4-egendom, detta är en enkel process och det finns tydliga instruktioner på Google. Nästa steg är att installera egendomen på sajten, det gör man genom att kopiera in den kod som Google förser oss med till er kod för webbapplikationen som ska spåras. Vi rekommenderar att man gör detta via Google Tag Manager, för att enklare få kontroll och för att smidigt kunna addera valfria Event.

Direkt efter denna installation börjar GA4 att samla in grunddata. Med grunddata menar vi sidvisningar, sessioner mm. Vill man spåra händelser i sin e-handel behöver man addera valfritt antal Events på det man vill spåra. Exempelvis ställa in vad som är en konvertering, spåra varukorgshändelser, produktvisningar etc.

GDPR och integritetsaspekter

I UA kunde man aktivt välja om man ville spåra ett IP-nummer eller inte, detta var en tveksam lösning då många har missat att utesluta detta. I GA4 är detta inte längre en valmöjlighet, i GA4 spåras inga IP-nummer, punkt. På så sätt anonymiseras man som besökare direkt. Man kommer också kunna välja var data sparas exempelvis endast på servrar inom EU. Detta har inte varit en valmöjlighet i tidigare UA så även detta är en anledning att se till att gå över till GA4 så snart som möjligt.

Prata med oss om du har funderingar kring Google Analytics eller Googles övriga infrastruktur kring marknadsföring och e-handel. Vi kan hjälpa er på vägen. Vi har även möjlighet att erbjuda utbildning i Googles infrastruktur med fokus på e-handel.

Kontakta oss

Kontakta oss för mer information om Googles infrastruktur med fokus på e-handel.

*

Google Merchant

Arbetar du med e-handel och ansvarar för annonsering av produkter vet du redan vad Google Merchant är. Om du inte gör det kan det vara bra att veta lite mer om vad Googles gratistjänst för marknadsförare är, hur det fungerar – och varför ni bör använda det om ni vill visa era produkter i annonser från Google Ads och alldeles gratis under fliken Shopping bland Googles sökresultat.

Läs mer

Google Search Console – Öka synligheten och förbättra sökresultaten

Som sajtägare är det avgörande att din webbplats syns i sökresultaten för att attrahera potentiella kunder och driva försäljning. Det finns mängder av verktyg som kan hjälpa till med analys och förbättringar i dag, en del dyrare och mer avancerade än andra. En kraftfull verktygslåda som finns tillgänglig gratis är Google Search Console.

Läs mer