Ett av världens mesta använda analysverktyg
Under första halvåret av 2022 räknar siten Builtwith att nära hälften av världens 1 miljon största sajter använder analysverktyget. Analytics ger ”out-of-the-box” extremt många datapunkter och är helt fritt att använda, det tar dessutom ingen eller väldigt lite prestanda från servern. Sammantaget har allt detta och mycket mer bidragit till dess enorma popularitet. Men nu är det slut, Google Analytics 3 går i graven åtminstone så som vi känner det.
Google Analytics Sunset 2023
Google har beslutat att stänga ner den version av Analytics som används i dag - Universal Analytics, eller UA version 3. Detta kommer att ske redan juli 2023, då slutar applikationen helt att samla in data från webbtrafik och blir då enbart av historiskt intresse. Vad värre är – den nya versionen som går under namnet Google Analytics 4 (GA4) är inte bakåtkompatibel, trafikdata som samlats in genom åren går inte att importera över till nya Analytics.
Olika teknikbaser
Mycket av presentationen av det insamlade data ser lika ut i de båda systemen, men mycket har också ändrats, så det kan vara bra att börja bekanta sig med GA4 tidigt. Gamla Analytics (UA) datainsamlingsmodell är helt baserat på Träffar (Hits), exempelvis när en sida laddas in (PageView) eller när någon lägger något i en varukorg (Event) och ett stort problem har varit avsaknaden av att enkelt mäta offlinetrafik eller trafik från separata appar. Att mäta offlinetrafik har varit efterfrågat av omnikanalföretag som exempelvis vill spåra en hel kundresa, eller vill jämföra data insamlat i en app med data insamlat från webben sida vid sida.
I stället för att mäta Träffar samlar GA4 allt data från Events (Händelser) som skickas från exempelvis sajten, till och med en sidvisning är ett Event.
Installation av GA4
För att komma igång med datainsamling behöver du, eller genom att ta hjälp av 3bits, genomföra vissa steg och sedan verifiera att data samlas in.
Direkt efter denna installation börjar GA4 att samla in grunddata. Med grunddata menar vi sidvisningar, sessioner mm. Vill man spåra händelser i sin e-handel behöver man addera valfritt antal Events på det man vill spåra. Exempelvis ställa in vad som är en konvertering, spåra varukorgshändelser, produktvisningar etc.
GDPR och integritetsaspekter
I UA kunde man aktivt välja om man ville spåra ett IP-nummer eller inte, detta var en tveksam lösning då många har missat att utesluta detta. I GA4 är detta inte längre en valmöjlighet, i GA4 spåras inga IP-nummer, punkt. På så sätt anonymiseras man som besökare direkt. Man kommer också kunna välja var data sparas exempelvis endast på servrar inom EU. Detta har inte varit en valmöjlighet i tidigare UA så även detta är en anledning att se till att gå över till GA4 så snart som möjligt.
Prata med oss om du har funderingar kring Google Analytics eller Googles övriga infrastruktur kring marknadsföring och e-handel. Vi kan hjälpa er på vägen. Vi har även möjlighet att erbjuda utbildning i Googles infrastruktur med fokus på e-handel.