Vad gäller spaningar på trender under nästa och kommande år så tror jag att vi kommer att se många stora satsningar på riktigt bra B2B-handel där målet är att bli lika bra och lättanvänd som motsvarande B2C-sajter. Det finns troligen många stora vinster att hämta hem här för de som är tidigt ute. De som väntar ytterligare några år kommer sedan ändå att tvingas göra satsningarna men då till följd av att konkurrenterna redan har gjort det och därmed finns heller inte de stora vinsterna i att vara tidigt ute utan då kommer det mer att gälla överlevnad.
Vidare tror jag att utmaningar kring att klara stor last och vara skalbar globalt kommer att stå högt på agendan för många. Tekniska lösningar här kring cachning på olika sätt, bra grundteknik och molnlösningar tror jag kommer att ha en avgörande betydelse.
Jag tycker även att man börjar ana en ”andra våg” vad gäller mobilappar. Det var väldigt hett för några år sedan men dalade sedan till förmån till mobilanpassade och responsiva webbar. Nu börjar det komma riktiga appar som verkligen tillför ett mervärde för kunden och som nyttjar teknik som inte går att komma åt på ett bra enhetligt sätt via mobilanpassad webb.
Här följer några spännande exempel:
Home Depot:
Välja färger: https://www.youtube.com/watch?v=CqcF6WZlbv4
Hitta varor i butik: https://www.youtube.com/watch?v=hMqXIUJL7as
https://www.youtube.com/watch?v=EhdxX0otxmY
Anpassad för proffs: https://www.youtube.com/watch?v=A1xgDssvmrs
Få produktinformation: https://www.youtube.com/watch?v=10cx2aCIGAg
Nyttja chatten i butik: https://www.youtube.com/watch?v=B17Gj7WNi2A
Det är precis denna typ av appar som ”smälter samman” butik och e-handel som jag tror kommer att komma stort under närmsta åren. Varför kan man t ex inte tänka sig att självscanningen på ICA, Coop och andra sker med mobilen och att man där också kan få ett bättre gränssnitt med mer produktinformation, rekommendationer, mm? Man kan ju även tänka sig att man efter att ha lämnat kassan i mataffären får frågan om man vill ha samma varor hemskickade nästa vecka i stället för att behöva åka till butiken. Varför inte ha en shoppinglista i mataffärens app där man kan pricka för efterhand som man handlar, och varför inte också kunna byta butik och då automatiskt få gångordning och hyllor i den butik man inte är van vid? Ett annat självklart område är ju att använda appen för att kommunicera med sina kunder både med information och erbjudanden. Tänk även på att om man nyttjar GPS/positionering så går det att agera baserat på var er kund befinner sig.
Jag tror bara fantasin sätter gränserna här och att man ska hitta relevanta mervärden för just sin målgrupp och verkligen fundera på vilka kundproblem man kan lösa genom allt man kan göra i en telefon med mikrofon, högtalare, kamera, GPS, kompass, mm.
Rent tekniskt gäller det att bygga lösningarna på ett bra sätt som gör att de kan underhållas över tiden och inte bara blir en ”död” app som inte utvecklas och förbättras, och givetvis måste den fungera på de olika mobila plattformar som finns.
En sak som är helt säker är att kommande år verkligen kommer at bli spännande och jag är helt säker på att vi kommer att få se många listiga nya lösningar som kommer att underlätta allas vår vardag och arbete.
Väl mött 2016!