E-barometern Q1 2024 – Hållbar e-handel under ekonomiskt tryck

Många ser nu att en vändning kan vara på gång under andra halvan av 2024 med mer utrymme för både privatpersoner och företag att öka konsumtion och investeringar. Inflationen börjar nå Riksbankens mål och vi har sett den första räntesänkningen på 8 år. Möjligheterna till en återväxt för e-handeln ökar på sikt och prognoserna är svagt positiva för 2024. Fokusområden i E-barometern Q1 är internationell handel, hållbarhet och cirkulär handel.

E-barometern Q1 2024

Det är fortsatt stor skillnad mellan olika branscher som står inför olika utmaningar. Ungefär lika mycket som apoteksbranschen ökar (14 %) jämfört med samma kvartal 2023, backar bygghandeln (-15 %). Totalt under Q1 ökar e-handeln med 1 %. Positivt är att dagligvaruhandeln för första gången på många kvartal visar positiv tillväxt på 4 % enligt PostNord och HUIs rapport E-barometern Q1 2024.

Hållbarhet

I sektionen om hållbarhet finns information om förpackningar som är ett fokusområde för många handlare. Det finns flera olika innovativa lösningar och strategier som kan hjälpa till att minska klimatavtrycket. Jag noterade själv på Amazon att man numera kunde välja bort Amazon-lådan och i stället få paketet levererat direkt i leverantörens leveransförpackning. Ett enkelt val att kunna välja bort ytterligare ett emballage när det inte finns något behov av det.

PostNords hållbarhetschef, Naznoush Habashian, delar med sig av sina insikter kring de nya EU-direktiven som bland annat rör minskning av förpackningsmaterial, rätt till reparation och granskning av värde- och leverantörskedjor som kommer att träda i kraft 2025-2030.

  • E-handelsföretag måste vara noggranna så att de kan visa att deras miljöpåståenden är korrekta. EUs Green claims ska skydda konsumenter från vilseledande miljömarknadsföring, greenwashing.
  • EUs PPWR (Packaging and Packaging Waste Regulation) ska minska förpackningsavfallet och öka återanvändningen samt återvinna förpackningsmaterial. E-handlare måste se över sina strategier för förpackningar och innovera och investera. Det finns många framgångsrika initiativ där det blir tydligt att hela kedjan måste börja samarbeta för att kunna påverka. Är en viss förpackning nödvändig? Kan den vara i annan storlek eller annat material? Hur kan den återanvändas?
  • Företag behöver engagera och utbilda medarbetare i hållbarhetsfrågor och anpassa sina affärsmodeller för att öka återvinning och återanvändning av produkter.

Internationell e-handel

Kina har nu den största andelen senaste utländska e-handelsköp. Det är första gången på fem år som ett land utanför Europa ligger i topp bland svenska e-handelskonsumenter när de handlar utanför Sverige.

Medan konsumenternas främsta orsak att e-handla från Kina är lägre priser så anger de som e-handlar från USA och Storbritannien att den främsta orsaken till att e-handla därifrån är att varorna inte fanns på svenska sajter.

Från Danmark är det till skillnad från de andra länderna i topp inte vanligast att beställa kläder och skor utan i stället hemelektronik. Tyskland sticker ut med att produkter från fordonsbranschen finns redan på en andra plats bland favoritvaror att beställa.

E-barometern Q1 2024

Cirkulära modeller – en del av framtidens e-handel

När man pratar om cirkulära affärsmodeller inom e-handel så kan det vara alla erbjudanden som förlänger varornas livslängd. Det kan vara att reparera, hyra eller köpa och sälja second hand. Det blir allt vanligare att handlarna lägger till cirkulära tjänster i deras eget utbud. Fler än hälften av konsumenterna nyttjar cirkulära tjänster online i dag där det är vanligast att köpa begagnat. Den vanligaste produktgruppen att handla mer second hand på grund av det ekonomiska läget är kläder och skor.

Endast 3 % anger att de handlat second hand av ett traditionellt företag. Många konsumenter är vana att handla och sälja via olika C2C-tjänster och det finns en del logistiska utmaningar för företag innan det kan erbjudas i stor skala.

När det gäller uthyrning i e-handeln finns det outnyttjad potential, bara 2 % anger att de använder uthyrningstjänster online. En majoritet tycker att det är prisvärt, speciellt de produkter som bara används sporadiskt.

Second hand har bredast potential, många varor är tillräckligt prisvärda och trendkänsliga för att kunna säljas vidare. Speciellt passande är kläder och accessoarer från uppskattade varumärken. Reparationer lämpar sig för kapitalintensiva produkter där konsumenten sparar pengar på att laga, till exempel hemelektronik. Även varor med stark slitningsrisk passar in här, som sport- och fritidsprodukter. Uthyrning passar för dyra varor som används sällan, exempelvis verktyg, byggtillbehör eller säsongsbaserade sport- och fritidsprodukter.

Det blir viktigt att välja det fokusområde inom cirkulär handel som passar just er. Vissa av de produkter som är bra att köpa och sälja begagnat passar inte alltid lika bra att hyra ut eller i vissa fall reparera. Enligt en rapport från McKinsey & Co från 2022 uppskattar de att det kan finnas flera hundra miljarder euro i den europeiska cirkulära marknaden i framtiden.

Sofia Winterlén

Sofia Winterlén Marknadsansvarig