Trender och spaningar från Global e-Commerce Summit del 1

Under Global e-Commerce Summit i Barcelona hade vi några dagar i juni fyllda av spännande och intressanta nya lärdomar. Inför eventet hade intresseorganisationen E-Commerce Europe sin årliga konferens där man fick insikter kring nya lagar och direktiv som är på gång från EU. Ett oerhört viktigt jobb som behöver göras för att EU ska fatta beslut som gynnar e-handel och handel över gränserna på lång sikt.

GES

E-handeln ökar, fysiska butiker minskar

Globalt är det nu en stark trend att i princip all tillväxt inom handeln sker online och de fysiska butikerna backar. Många gallerior får tomma butiksytor, enbart Walmart stänger ner 154 butiker i USA under 2016 samtidigt som de satsar $2 mdr på förbättringar av e-handeln under 2016 och 2017. Detta efter att ha investerat $2,7 mdr de senaste tre åren. 8000 anställda jobbar numera med IT och e-handel på Walmart. Det är dock inte entydigt en avveckling av fysiska butiker. Det finns flera rena näthandlare som öppnar butiker och allt fler handlare erbjuder nu grundläggande stöd för omnichannel till sina kunder. I USA utgör nu e-handeln ungefär 10 % av den totala konsumenthandeln om man exkluderar sådant som man rimligen inte köper på nätet så som bensin och restaurangbesök.

Amazon

Det är ganska imponerande siffor man kan se kring Amazons totala dominans på USA-marknaden med en tillväxt på ungefär 18 % på en omsättning som numera utgör en bra bit över 30 % av all e-handel i hela USA. På deras Prime-koncept kan de skryta med en konverteringsgrad på 74 % mot 13 % för sina non-Prime-kunder. Det finns i dag drygt 50 miljoner Prime-medlemmar i USA som därigenom har gratis frakt samma dag på 27 marknader. Bara i USA servar de marknaden med 161 lager.

Alibaba

Även Alibaba kan visa imponerande siffror så som 11/11 som är Global Shopping Festival i Kina där de 2015 hade en omsättning på $14,3 mdr som betalades med Alipay under 24 timmar vilket även gav Alipay världsrekord på antal hanterade betalningstransaktioner per sekund med imponerande 85 000 betalningar per sekund. Detta möjliggörs av att Kina nu har 667 miljoner människor anslutna till Internet och att penetrationen därmed är ungefär 50 % totalt men hela 72 % i städerna.

Nischer och banbrytande idéer

Utöver detta var det många intressanta både stora och små handlare som delade med sig av sina erfarenheter och lärdomar.

Ett exempel är MikMak, en app där man kan shoppa genom en kort presenterande video. MikMak är det första mobila videoshoppingnätverket. Man tittar på korta klipp på en produkt och kan handla direkt i appen. Det finns allt från skönhetsvård till husgeråd och teknikprylar. Nya klipp släpps varje kväll.

Ett annat är sajten Vestiaire Collective, där man kan köpa och sälja begagnade lyx- och premiummärken. Över 1000 produkter läggs till varje dag och det finns ca 300 000 varor att köpa till ett community med över 4 miljoner användare runtom i världen. Alla varor skickas från säljaren via huvudkontoret för en kvalitetsgranskning innan de skickas vidare till köparen.

Det är alltid lika spännande att höra om banbrytande idéer eller smala nischer som väl genomförda bygger stora framgångsrika bolag.