Fredagen efter Thanksgiving är en ledig dag för många i USA, vilket har gjort det till en naturlig start för julhandeln. En del tror inte att det kan få ett lika stort fäste i Sverige, eller fäste alls, men det stadiet tror jag att vi har passerat. Förra året blev jag inbjuden till ett Black Friday-event på outletcentret Freeport i Kungsbacka utanför Göteborg som hade öppet mellan 15-21 med erbjudanden i alla butiker. Vad jag kunde se lockade det massor av folk, och jag förutsätter att jag blir inbjuden på något liknande även i år, även om det lite lustigt nog inte var i samband med Black Friday i slutet av november, utan Halloween i slutet av oktober. Men jag gillade själva konceptet, oavsett om de prickar rätt datum i år eller inte.
Alla ska veta om det
I USA är Black Friday och Cyber Monday vedertagna koncept och alla vet att man då kan hitta bra erbjudanden i butikerna. Flera näthandlare väljer att satsa på erbjudanden ända från fredagen till måndagen, medan andra väljer att satsa på en av dagarna. I Sverige är det hittills få som ens skulle komma på att leta efter kampanjer just de dagarna. Under veckan innan har det dessutom varit löning här i Sverige, något som alltid är positivt för konsumtionen. Kan det bara bli tydligt att många handlare erbjuder extra bra priser och det som kunderna vill köpa i december, kommer konsumenter att komma ihåg de dagarna för att sätta igång med julinköpen på allvar.
Det kan vara bra om konsumenterna får reda på kampanjer i god tid så att man vet att man ska vara beredd att lägga en order under den tidsperioden och vad man kommer att kunna hitta i det. Men det kan även vara en idé om att man får besöka webbsidan för att se vilka aktuella erbjudanden som finns. Jollyroom.se, som säljer baby- och barnprodukter, brukar ibland ha speciella erbjudanden varje timme under perioder, jag räknar med att de kommer att ha någon form av kampanj i samband med Black Friday och Cyber Monday. Några av de som satsade på kampanjer under sista helgen i november förra året var Webhallen.com, BR-Leksaker.se och Nelly.com.
Ökar stadigt för varje år
Trenden förra året var att e-handels stora dag, Cyber Monday, ökade försäljningen igen. Många väljer att sitta hemma i soffan och handla, i stället för att trängas med andra som ska göra sina julinköp samtidigt. Av samma skäl som e-handeln ökar generellt. Tillgänglighet och bekvämlighet lockar. Både Klarna och PostNord visade på ökad handel under de dagarna i Sverige 2013. Frågan är hur det ser ut i år, men med tanke på e-handelns stadiga tillväxt, borde siffrorna peka fortsatt uppåt.
Ska man börja med att rea?
Det finns de e-handlare som tycker att det är fel att inleda årets största shoppingmånad med en rea. Men när det är så många olika butiker som slåss om samma kunder, och allt fler som väljer att beställa från utländska aktörer, så kanske det är bättre med lite mindre marginaler under några dagar för att öka försäljningen. Kanske kan man även locka nya kunder som annars inte hade upptäckt webbutiken innan. Den traditionella annandagsrean börjar hos flera redan innan jul, särskilt för e-butiker för att kunna leverera i närheten av jul. På samma sätt som midsommarrean oftast numera börjar någon eller ett par veckor innan midsommar. Ska man vara med och plocka reaordrar så kan man inte vara sist ut att börja rea. Och sedan får man inte glömma att det handlar om någon eller några dagars erbjudanden, att uppmana kunderna att passa på just då med inköpen eftersom priserna kommer att höjas efter det.
Det kan även vara en idé att försöka jämna ut lasten för logistik under december så att lagret hinner med att hantera order utan att det blir stressigt i julveckan när alla vill vara säkra på att få sina julklappar levererade innan julafton.
Cyber Monday inleder julkalendern på nätet
På samma sätt som att Halloween blir större i Sverige för varje år, förutsätter jag att fler och fler kommer att haka på Black Friday och Cyber Monday, det är många som slåss om alla de miljarder som julhandeln omsätter varje år i Sverige, ta chansen att satsa på ett tydligt återkommande koncept. En kund kan komma ihåg ett bra e-handelserbjudande till nästa år när det är dags för julshopping om det är kopplat till ett evenemang. Påminn dem!
Nästa månad kommer jag att skriva lite om de olika julkalendrarna på nätet som vi kunde se redan förra året med nya erbjudanden för varje dag under december månad. Cyber Monday inleder julkalendern på nätet. I och med att Cyber Monday infaller 1 december kan de båda få en extra skjuts. Anmäl dig gärna till 3bits nyhetsbrev för att ta del av senaste nytt från oss och de e-handelsartiklar vi publicerar.